Saturday, July 11, 2009

Apa Nak Jadi Dengan Bangsa Kita?

Salam,

Dah lama tak tulis email disini.... malang sungguh bangsa kita nie... Najib cukup berjaya! Beliau memang hebat! malah lebih hebat dari Tun Mahathir ! Dasar 1 Malaysia beliau sememangnya cukup hebat!

Perlu diingat, Dr Mahathir mensasarkan Wawasan 2020 sebagai tarikh untuk Malaysia menjadi negara Bangsa Malaysia. Dimana ketika itu orang Malaysia akan dikenali sebagai bangsa Malaysia sepertimana di Indonesia, America dan lain-lain negara yang telah bersatu dibawah identiti negara.

Namun DS Najib, dengan hanya 100 hari mengambil alih pemerintahan negara terus sahaja ingin melaksanakan 1 negara Bangsa. 1 Malaysia!

Hebat sungguh pemimpin kita ini!

Hanya dengan 100 hari, beliau telah menghapuskan hampir 70% polisi-polisi yang mempertahankan hak keistimewaan orang Melayu. Bukan Melayu bertepuk sakan dan cukup gembira bilamana DS Najib mengambil kesempatan untuk membuat pengishtiharan dasar liberalisasi yang dengan tegas melupuskan polisi-polisi yang mempertahankan hak istimewa orang Melayu.

Satu-satunya Kementerian untuk membantu orang Melayu berniaga (MeCD) telah dilupuskan. Ramai orang kementerian menangis melihat kejadian ini. Dasar 30% PEMILIKAN bumiputera didalam IPO dan syarikat pelaburan asing ditarik balik. Biasiswa untuk Bumiputera di buka kepada semua. Sehinggakan setiahusaha politik beliau pun dilantiknya orang berbangsa cina.

Tidak hairanlah orang Bukan Melayu suka, tetapi yang Melayu suka, bersorak dan melompat-lompat nielah yang hairan! Kenapa yer? Kenapa kita suka yea? Hebat-hebat Mahathir pun beliau masih lagi realist. Adakah Melayu sudah sedia? Sejak bila FDI tidak masuk kerana tidak suka dasar membantu bumiputera? Selama ini berbillion FDI masuk kenapa tiada masalah? Di cyberjaya sahaja berpuluh syarikat besar luar negara masuk, di Pulau Pinang, Selangor dan banyak lagi tiada masalah pun!

Saya kini bersifat neutral dari segi parti, tetapi yang jelasnya UmNo masih lagi tidak serik mengkhianati orang Melayu. PKR pula harus dipantau dan ditegur dengan keras kerana banyak dasar di Selangor tidak langsung membantu orang Melayu.

Jurang ekonomi keluarga antara Melayu dan Cina menjadi semakin besar! Apalah sedihnya nasib bangsa kita.... bersambung lagi....

http://melayubebas.blogspot.com



--- On Sat, 11/7/09, ziee lipan wrote:

From: ziee lipan
Subject: [PerisikRakyat] 100 HARI PM NAJIB - AnWAR MAKIN PENING
To: PerisikRakyat@yahoogroups.com
Date: Saturday, 11 July, 2009, 6:15 PM



1. Genap 100 hari DS Najib menjadi PM. Pelbagai langkah dan strategi telah diumum bagi memaksima usaha pemulihan ekonomi negara. Saya pasti banyak lagi langkah sedang dirangka bagi mengembalikan kepercayaan rakyat kepada pemerintahan negara. TPM TS Muhyiddin setakat ini juga menunjukkan prestasi baik menjadi ‘orang nombor dua’ yang punya wawasan membawa Malaysia ke hadapan.

2. selama 100 hari ini juga AnWAR terkial-kial mencari rentak lagu baru untuk terus mengaburi mata rakyat. AnWAR cukup tercabar dengan langkah liberalisasi ekonomi DS Najib. Inilah dasar yang dijaja AnWAR untuk dilaksana jika beliau berkuasa semasa fenomena 16 September ‘diributkan’ AnWAR. AnWAR terlalu obses dengan Adam Smith yang menganjurkan pasaran ekonomi terbuka teruja memburukkan DEB ketika itu.

3. Setelah PM merealisasikan dasarnya, AnWAR tetap tidak mahu mengakui dasar PM itu bakal merubah lanskap ekonomi negara sementara hak-hak bumiputera terus dipelihara. AnWAR tetap mencerca dasar yang dibawa PM sebagai dasar retorik yang tidak akan mengubah apa-apa dalam perkembangan ekonomi negara. AnWAR ‘malu mata’ gamaknya untuk mengakui dasar positif yang dibawa PM itu.

4. Langkah politik AnWAR juga agak terbatas sekarang. Beliau kini bertemu “buku dengan ruas”. Pasti pengalaman menjadi Naib Ketua Pemuda di zaman AnWAR membolehkan DS Najib membaca setiap ’silat politik’ AnWAR. Gelanggang persilatan AnWAR kini dipagar tanpa beliau melihatnya. Langkah terbaik AnWAR kini mahu mengumpan lawannya masuk ke gelanggang beliau agar bersilat jurus yang sama juga tidak dilayan!

5. Isu liwat beliau sekadar menambah kekusutan AnWAR. Di sebalik ketidak yakinan AnWAR kepada sistem kehakiman negara (spt ug diucapkan dlm byk ceramah beliau), AnWAR terus ‘meliwat’ sistem kehakiman negara dengan niat mahu melambat atau menggugurkan kesnya. Pelbagai provokasi cuba dibuat AnWAR agar PM dan kerajaan dilihat mencampuri urusan kehakiman, namun hanya penyokong AnWAR yang tidak rasional itu saja yang mempercayainya.

Inilah antara sebab mengapa AnWAR beria-ia mahu menggagalkan peralihan kuasa kepimpinan negara tempohari. Pelbagai usaha dibuat AnWAR, namun ketentuan Allah itu tetap benar. Kini AnWAR dilaporkan cuba membina ‘jambatan’ dengan DS Najib. Sementara di depan penyokongnya AnWAR mencaci dan menghina PM, di belakang penyokongnya, AnWAR menghantar beberapa utusan kepada PM.

Sebenarnya niat AnWAR terarah kepada campurtangan cabang eksekutif agar menggugurkan kes liwat beliau. Namun PM sendiri tentunya lebih tahu ‘game’ yang cuba dimain oleh AnWAR dan PM tahu bagaimana untuk ‘react’ dari tindakan AnWAR ini. Seperti slogan PM, ” 1 Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan”, tentunya PM sentiasa mendahulukan kebajikan rakyat dari mengutamakan kes AnWAR yang merupakan krisis moral beliau sendiri….

100 hari pertama DS Najib sebagai PM benar-benar membuat AnWAR sesak nafas. Mahu maju ke hadapan, berundur ke belakang, bergerak ke sisi kiri atau kanan, semuanya serba tak kena buat AnWAR! Sikap keterbukaan kerajaan bakal mematangkan rakyat untuk menilai siapa AnWAR Ibrahim sebenarnya…..

KUALA LUMPUR 11 Julai – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan 11 berita gembira untuk rakyat Malaysia sempena 100 hari pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri.

11 perkara tersebut ialah:-

1. Kadar tol diberi diskaun 20 peratus untuk pengguna yang berulang alik ke tempat kerja menggunakan lebuh raya bertol.

2. 44,000 rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Wilayah Persekutuan akan dijual kepada penyewanya.

3. Diskaun 50 peratus untuk pembaharuan lesen peniaga kecil di Wilayah Persekutuan.

4. Lesen untuk pemandu teksi, 7,000 permit teksi individu dan 3,000 lagi akan diluluskan dalam tempoh tiga bulan akan datang

5. Langkah drastik kurangkan jenayah dan perangi rasuah.

6. Pendaftaran kelahiran dipermudahkan terutama di Sabah dan Sarawak.

7. 34,000 permohonan kewarganegaraan 46 peratus selesai dan bakinya hujung tahun ini

8. Kemudahan jalan dipertingkatkan di Sabah dan Sarawak.

9. Bekalan air Sabah dan Sarawak diperluaskan.

10. Amanah Saham 1Malaysia dengan 10 bilion unit ditawarkan.

11. Peruntukan untuk Tekun ditambah RM150 juta dan RM15 juta untuk usahawan muda kaum India.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KE 100 PERLANTIKAN NAJIB SEBAGAI PM MALAYSIA..



Dapatkan alamat E-mel baru anda!
Rebut nama E-mel yang telah lama anda kehendaki sebelum orang lain mendapatkannya!
__._,_.___
Firman Allah dalam surah Al-Hujurat ayat 6 yang Tafsirnya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."
Search Ads

Get new customers.

List your web site

in Yahoo! Search.

Yahoo! Groups

Cat Group

Join a group for

people who love cats

Support Group

Lose lbs together

Share your weight-

loss successes.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment